Hvordan lærer vi bedst? Er det ved at modtage ros og anerkendelse for vores præstationer? Er det learning by doing? Eller er det i virkeligheden helt uforudsigeligt og tilfældigt, om vi lige rammer en dag, hvor vi er modtagelige for at lære?  Det er ikke nye spørgsmål og der findes mange myter omkring læring, som forsøger at besvare spørgsmålene.

På årets Netværkskonference vil vi forsøge at afdække nogle af de mest sejlivede myter om læring. Sammen med en række førende mythbusters skal vi komme sandheden et skridt nærmere.


Vi glæder os til at invitere dig ud af kontoret og med på mytejagt torsdag den 2. maj 2019hvor vi afdækker samfundsrelevante og uddannelsesrelaterede myter. Vi kommer ind på myter om menneskelig adfærd, studerendes personaer, tilrettelæggelse af undervisning og erhvervsrelevans. Du bliver præsenteret for de nyeste tendenser inden for online læring og pædagogik. Dagen igennem kan du deltage i samtaler om, hvordan vi skaber de bedste rammer for læring. Så tag din støvsuger under armen og hjælp os med at rydde op i gamle og nye misforståelser.

Det hele foregår torsdag den 2. maj kl. 9.30-16.00 i legende omgivelser i det nye LEGO House i Billund.

Be there or be square! 

**En myte (mythos; græsk) betegner en fortælling, der forklarer noget om virkelighedens indretning.

Vi har udsolgt, skriv til rkb@smartlearning.dk hvis du skal med på ventelisten.

Sig hej til vores mythbustere 👋

Vores mythbusters hjælper os med at afdækker myter om læring. En mythbuster er en person, som undersøger, hvorvidt en myte er sand eller falsk. Det kan ske på mange forskellige måder, som for eksempel ved anvendelse af teori og praksis, men også igennem observation, spil og eksperiment. Vi giver mikrofonen til en række inspirerende fagfolk, mythbusters og studerende, som alle deler ud af deres viden, ideer og erfaringer. Vi håber, at du vil deltage i dialogen i løbet af dagen. 

Robert Karl Bernhardt

Robert Karl Bernhardt

Vært -SmartLearning


Amer Mahmutovic

Amer Mahmutovic

Guest Experience - LEGO House

”Myten om at du ikke kan lære ved at lege”

LEGO House er et stort oplevelseshus, hvor leg og læring er i fokus. Lego har bygget deres oplevelser op efter det, og de træner deres personale i det. Hos LegoHouse er legen og læringen lige så vigtig som driften. Men LegoHouse møder mange skeptikere, fordi der eksisterer myter om, at leg er tidsfordriv og leg og læring ikke har noget med hinanden at gøre. Amer kommer ind på, hvordan Lego ser på læring med en holistisk tilgang, med fokus på 5 livslange og nødvendige kompetencer, hvor udgangspunktet er LEGO klodsen, men hvor teknologi også bliver brugt til at fremme læring i en digital tidsalder.

Andreas Bonven, Mette Kondrup og Ronald Toliver

Andreas Bonven, Mette Kondrup og Ronald Toliver

Lektor - Erhvervsakademi Dania, UCN og UCL

"Myten om kvalitet og relevans i undervisning"

Som kulmination og opsamling på erhvervsakademiers sektorprojekt "Kvalitet og Relevans i Undervisning - KRU" inviterer Andreas, Mette og Ronald til en ærlig og provokerende session om digitalisering, kvalitet og relevans i undervisningen. Kom og hør om projektets arbejde og erfaringer med ‘retænkning af de digitale læringsrum med lokal forankring’ samt ‘udvikling af nationale tværgående og digitale læringsforløb’. De tre projektledere vil i deres session komme ind på, hvorfor vores traditionsbundne viden, erfaringer og rammefaktorer ofte er en barriere i digitaliseringens tidsalder, og hvorfor vi nogle gange ikke kan se skoven for bare træer.

Kåre Ronex

Kåre Ronex

Læringskonsulent - Implement

"Myten om at det er svært at lære at jonglere?"

Kåre er uddannet folkeskolelærer, og er ved at færdiggøre en master i positiv psykologi. Han er meget motiveret for læring og udvikling af unge og har mange års erfaring inden for undervisning.
Han har bl.a. arbejdet på True North Efterskole, som fokuser på at udvikle elevernes faglighed, personligt lederskab og sociale kompetencer. Til daglig underviser han på landets skoler, i implementering af den nyeste viden fra forskning om, hvordan hjernen lære bedst.
Hvad hører du dig selv sige, hvis vi påstår, at vi kan lære dig at jonglere på 15 minutter? Kom til en hands-on aktivitet, hvor du på egen krop vil opleve engageret læring, hvor teori om læring bliver omsat til praksis. Du vil opleve højt aktivitetsniveau og principper, som du kan omsætte til praksis i dit virke.

Nynne Just Christoffersen

Nynne Just Christoffersen

Stifter - Rails Girls Copenhagen

"Myten om at teknologien er matematisk og kedelig"

Både i undervisningsøjemed men også som samfundsmyte bliver teknologi og IT ofte beskrevet som værende kedelig og indbegrebet af mandelig nørderi. Nynne fortæller om sine erfaringer omkring alternativ IT-undervisning både med de unge og de ældre, og mænd som kvinder. I STEM-relaterede discipliner skal undervisning nemlig være velafSTEMt - tilrettelæggelse og form beSTEMmer indhold.

*STEM er en samlebetegnelse for uddannelsesområderne Science, Technology, Engineering og Math.

Christopher Klüter

Christopher Klüter

CEO - Hack Your Future

"Myten om at uddannelse skal foregå på en uddannelsesinstitution"
Hack your Future er en organisation, som udbyder gratis erhvervsrettet IT-uddannelse til flygtninge og asylansøgere. Målet er at få dem i job. Forløbet varer seks måneder og ansættelsesprocenten er på 70+%.

Christopher tager udgangspunkt i det moderne perspektiv på sammenhængen mellem et relevant uddannelsesudbud og reel erhvervsstyret efterspørgsel. Måske kan vi blive inspireret af Christopher til at bryde med vores egne myter om hvordan og hvor uddannelse skal foregå.

Marie Valentin Beck

Marie Valentin Beck

Konsulent - generation Z og medier

"Myten om at vi kender vores studerende" 
Hvor godt kender vi egentlig
vores studerende? Dem vi
møder hver dag, tilrettelægger
undervisning til, dem hvis opmærksomhed
vi skal fastholde - kender vi dem og deres hverdag? Deres ønsker til det gode studieliv?
Til det gode arbejdsliv? Sammen med repræsentanter for studerende på erhvervsakademiuddannelser, vil Marie Valentin Beck sætte fokus på erhvervsakademiuddannelsens 
“end user”: de studerende. Vi skal høre om deres forventninger og forhåbninger til uddannelse og fremtid, og om hvordan det er at være studerende i en tid præget af præstationspres, konstant digital udvikling og et arbejdsmarked i opbrud.

Undervejs har du muligheden for at stille spørgsmål til panelet.


Maria Minard

Maria Minard

Learning Analytics og UX konsulent

"Myten om at indhold er vigtigere end form”
Maria vil tale om user experience (UX) og Learning Analytics i forhold til digitale læringsuniverser. Andre brancher bruger UX redskaber til forståelse og udvikling af produkter, hvilket ses på bundlinjen. Inden for undervisningsområdet skal vi til at få øjnene op for, at vi skaber læringsoplevelser, både positive og negative, med de digitale løsninger og den service vi leverer. Det er nødvendigt at “lytte" aktivt til brugeren i læringssituationen, ved løbende at hente data om de studerendes læringsoplevelse og aktivt bruge data fra de studerendes digitale læringsspor. 

Pelle Guldborg Hansen

Pelle Guldborg Hansen

Mister Nudging

"Myten om at mennesket er rationalt og ved hvad det laver".

Gennem en lang årrække har Pelle arbejdet med anvendt adfærdsforskning med særlig fokus på nudging teori og interventioner, der udspringer af adfærdspsykologien. Det vil sige måden, vi mennesker opfører os på i en given situation. Pelle er en pioner inden for ’guerilla forskning’ – forskning der sigter på at forandre verden som en integreret del og i nært samarbejde med den omgivende verden. Sammen med Pelle ser vi på, hvordan vi kan erkende og ændre adfærd, både i vores privatliv men også i organisationen.

Étienne Wenger

Étienne Wenger

Forfatter og ph.d. i kunstig intelligens

"Myter om læring"

Vi glæder os til at høre Étienne, som er en af de største læringsteoretikere, fortælle om den seneste udvikling inden for social læringsteori, dannelse, identitet og hvordan det kan bruges til at skabe meningsfuldt undervisning, både online og tilstedeværende.

I hans session forklar Étienne os om hans forskning med communities of practice og dennes anvendelse, som hjælper os med at forstå hvordan vi lærer og bruge denne viden i vores privat- og arbejdsliv.

Dette session er på engelsk. Undervejs har du muligheden for at stille spørgsmål.



Vi siger mange tak til vores sponsorer, som hjælper os med at muliggøre konferencen:


For personer, som ikke er tilknyttet et erhvervsakademi, er deltagergebyret 1500 kr. inkl. moms. Vær venligst opmærksom på at tilmeldingen er bindende. Skulle du blive forhindret i at deltage, skal afmelding ske senest onsdag den 14. april til rkb@smartlearning.dk, ellers vil du blive opkrævet et no-show-gebyr på 1000 kr.

Til dig som vil følges fra København
Vi har organiseret en fælles buskørsel fra København den 2. maj om morgenen. Skriv til rkb@smartlearning.dk hvis du gerne vil have en plads i bussen. Tilmelding skal ske senest den 18. april. Vi regner med at køre fra København ved 06.00 tiden. Don't worry -der er kaffe i bussen.

Til dig som kører i bil
LEGO® House ligger på Ole Kirks Plads 1, 7190 Billund. Parkeringshuset ligger på Hovedgaden 24, 7190 Billund, hvorfra der er fem minutters gang til LEGO House.

Hvad er Lego House?

LEGO® House er et nyt oplevelseshus. Det 12.000m2 store hus er fyldt med 25 millioner LEGO klodser, som byder LEGO fans i alle aldre til den ultimative LEGO oplevelse. 
Har du nogensinde forestillet dig, hvordan det ville være at gå rundt i et LEGO® hus? Det kan du prøve nu, i vores kreative oplevelseshus! Se, hvad der gemmer sig bag LEGO varemærket, og udforsk de uendelige muligheder for leg og læring med den inspirerende LEGO klods. 
LEGO House er en helt ny LEGO bygning i Billund og kaldes også for ”Home of the Brick”. Det var her i Billund, LEGO klodsen blev opfundet, og eventyret startede. LEGO House giver både børn og voksne masser af muligheder for at kombinere klodser og kreativitet i sjove aktiviteter. Du er hermed inviteret indenfor til den ultimative legeaftale!

This website uses cookies. By continuing to browse you agree to this and Conferize's terms of service.